En toen moest opeens alles anders. Workshops werden gecanceld, grote opdrachten gingen niet door. De eerste paar weken voelde ik me verslagen. Ik zag om mij heen veel ondernemers die meteen aan de slag gingen met online mogelijkheden, maar als ik heel eerlijk ben, zag ik dat zelf niet meteen zitten. Ik vind het juist leuk om face to face met iemand te communiceren, om samen op papier te kunnen brainstormen en om letterlijk even mee te kijken op de telefoon.
Maar het moest. Niks doen was voor mijn bedrijf in deze situatie geen optie. Zo gaf ik een paar geplande workshops via Skype (dat was even wennen) en gaf ik mijn eerste webinars (ook even wennen). Langzaamaan begin ik mijn draai hierin te vinden. Nog steeds word ik af en toe onzeker door wat de concurrentie allemaal doet, maar ik probeer mij daar niet teveel zorgen meer over te maken. Het komt vanzelf, zolang ik mijn eigen pad maar blijf bewandelen.
Toch wil ik ook alle ondernemers die nu helemaal stilstaan een hart onder de riem steken. Schoonheidsspecialisten, kappers, horecaondernemers, wedding en event planners, cateraars, et cetera… Jullie zijn goed bezig, houden het hoofd hoog en wachten (on)geduldig af tot jullie de deuren weer mogen openen. Dit moet enorm frustrerend zijn. Want wat heb je aan limonade, als je deze aan niemand mag schenken? Ik zou dit bericht met zoveel clichés kunnen afsluiten (blijf positief, keep calm, samen staan we sterk), maar doe het niet. Ik denk aan jullie!