skip to Main Content
Dicht Bij Jezelf Blijven Als Ondernemer

Dicht bij jezelf blijven als ondernemer

Op mijn allereerste site publiceerde ik zo nu en dan ‘blogs’. Over onderwerpen die mij bezighielden of persoonlijke ervaringen. Bij een rebranding besloot ik echter om dit gedeelte van mijn site te sluiten. Ik ben geen die hard blogger en omdat ik eigenlijk al zóveel schreef voor mijn opdrachtgevers, had ik de puf niet om ook hier nog eens lappen aan tekst te publiceren.

Allebei is nog steeds het geval, maar toch voelde ik onlangs weer de behoefte om in de pen te klimmen. En als ik eerlijk ben: nu het coronavirus voor zoveel ondernemers roet in het eten gooit – ook voor mij – heb ik nu meer tijd en rust om even achter mijn laptop te kruipen en mijn hersenspinsels uit te typen. Er is genoeg om over te schrijven, want wat gebeurt er veel in deze roerige tijd.

Paniekvoetbal

Ook ik voel de gevolgen van het coronavirus. Gelukkig niet als het gaat om gezondheid, maar wel binnen mijn bedrijf. Mijn workshops van maart en april zijn geannuleerd, verplaatst of omgezet in online varianten. In mei staan er weer enkele workshops gepland, maar of die fysiek door kunnen gaan? Ik durf het niet te zeggen. Ik probeer er zo rustig mogelijk onder te blijven, want paniekvoetbal heeft nooit zin. Maar als ik heel eerlijk ben, baal ik er natuurlijk wel van. Een van mijn doelen voor 2020 was het geven van meer workshops en strategiesessies. Ik vind het moeilijk en jammer om te zien dat de koers die ik wilde gaan bevaren al zo vroeg in het jaar moet bijsturen. Maar ik mag niet klagen: veel van mijn werk gaat gelukkig gewoon door en ik heb mijn deuren niet hoeven sluiten, zoals vele horeca-, retail- en beautyondernemers. Wat een moeilijke tijd gaan zij tegemoet…

Gratis?

Ik vind het inspirerend om te zien hoe veel ondernemers inspelen op deze crisis en hun eigen draai weten te geven aan de situatie. Toch merk ik dat dit mij ook het gevoel geeft dat ik niet achter moet blijven. Ik moet ook innoveren, nieuwe ideeën uitwerken, hulp bieden. En dan misschien wel gratis, want dat doet mijn concurrent immers ook. Maar daar loopt het bij mij vast: ik weet dat mijn kennis en expertise op het gebied van social media enorm waardevol is voor ondernemers die hier echt meer uit willen halen. Als ik nu al die kennis gratis op straat gooi, krijgt het dan wel de waardering die het verdient? En als het zo weer rustiger is, krijg ik mijn expertise dan wel weer ‘op waarde’?

Bovendien: als ik nu van alles gratis ga doen, hoe zal ik dan zo mijn hypotheek kunnen betalen? Dat klinkt misschien wat cru voor de ondernemers die nu thuis zitten, maar bedenk je ook: als ik geen inkomsten meer heb, dan kan ik ook niet meer de lokale ondernemer steunen, door bijvoorbeeld een diner af te halen, een cadeaupakket of bloemetje te laten bezorgen bij iemand die jarig is, of een nieuwe outfit te bestellen bij dat leuke winkeltje om de hoek en het thuis te passen. En zo blijft het balletje – of beter gezegd: de geldmunt – rollen. Als ergens in de keten de hand op de knip gaat, voelen we dit allemaal.

Mijn boodschap: blijf dicht bij jezelf als ondernemer en laat je niet verwarren of misleiden door alles wat de concurrent doet. Ga zeker op zoek naar creatieve oplossingen voor jouw bedrijf, maar blijf altijd in contact met jezelf. Voelt het wel goed? Past het wel bij jou als ondernemer, of nog belangrijker, als mens? Luidt het antwoord nee, dan is dit niet het moment om dit idee razendsnel uit te werken en op de markt te brengen. Denk goed na over de stappen die je wilt gaan zetten en laat je niet verleiden tot een potje paniekvoetbal.

Back To Top